Η σημασία της τυποποίησης του ποινικού φαινομένου

Της Ειρήνης Νάνου, Φοιτήτριας Νομικής, ΑΠΘ


Η τυποποίηση του ποινικού φαινομένου αποτελεί ζήτημα κεφαλαιώδους σημασίας επιτάσσοντας με βάση και την αρχή της νομιμότητας άρ.7 παρ.1 Συντ., ( nullum crimen nulla poena sine lege ) τόσο το έγκλημα όσο και η ποινή για να έχουν δεσμευτική ισχύ θα πρέπει να προβλέπονται σε νόμο.


Θα λέγαμε πως η τυποποίηση του ποινικού φαινομένου αποτελεί ισχυρό όπλο στα χέρια της κρατικής εξουσίας, όπου μέσα απ΄αυτή θωρακίζονται και προασπίζονται τα έννομα αγαθά κι επιβάλλεται ταυτόχρονα η κυρίαρχη ιδεολογία αναφορικά με τους κανόνες που επικρατούν στο κοινωνικό γίγνεσθαι.


Έτσι λοιπόν, δια της τυποποίησης του ποινικού φαινομένου αποκρυσταλλώνονται οι δυο θεμελιώδεις λειτουργίες του Ποινικού Δικαίου:

α) η προστατευτική λειτουργία των εννόμων αγαθών και

β)η εγγυητική λειτουργία των ατομικών ελευθεριών των ανθρώπων.


Ειδικότερα, συνιστά μεταξύ άλλων βασική εγγύηση της ελευθερίας των πολιτών κι αποτελεί το ανάχωμα απέναντι σε ενδεχόμενες αυθαίρετες παρεμβάσεις από τους εκάστοτε κυβερνώντες. Ο σύγχρονος πολιτισμός είναι συνυφασμένος θα λέγαμε με την αναζήτηση μα και τη θεμελίωση της τυποποίησης του ποινικού φαινομένου. Μόνο μέσα απ΄ αυτή τη διαδικασία γνωστοποιείται ο ορισμός του εγκλήματος και η αντίστοιχη ποινή που κάθε φορά απειλείται, ενώ παράλληλα ο πολίτης γνωρίζει επακριβώς ποια συμπεριφορά του συνιστά πράξη αξιόποινη, την έκταση και την ένταση της τιμωρίας του.


Η τυποποίηση του ποινικού φαινομένου αδιαμφισβήτητα έρχεται ως συμπλήρωμα απαραίτητο στην κατοχύρωση της προσωπικής ελευθερίας σε όλες τις εκφάνσεις της, στο μέτρο που καμία ελευθερία δεν μπορεί να γεννηθεί και να λειτουργήσει υπό την απειλή και την πίεση μιας απεριόριστα ή αυθαίρετα επιβαλλόμενης ποινικής καταστολής. Ο πολίτης με αυτόν τον τρόπο, προσαρμόζει τη συμπεριφορά του στη γνώση του τι απαγορεύεται να κάνει με ακρίβεια, επιλέγοντας ελεύθερα και κατά βούληση το δίκαιο ή το άδικο. Από την άποψη αυτή η τυποποίηση του ποινικού φαινομένου άνοιξε ένα νέο παράθυρο προς την ελευθερία και κατέστησε το ποινικό δίκαιο όχι μόνο μέτρο προστασίας αλλά κι ελευθερίας των πολιτών.